بهبود رتبه سایت به نیاز به همواره به روز بودن سئو سایت شما دارد. از آنجا که سئو پروسهای است که همواره در حال تغییر و تحول است، برای بالا ماندن سایت و کسب رتبه بهتر در جستجوها باید همیشه سئو سایت خود را به روز نگاه دارید. از این رو داشتن یک چک لیست بررسی سئو سایت بسیار ضروری و مفید خواهد بود. چرا که میتوانید روند کلی کار را به خوبی پیش ببرید و از جا افتادن مورد و مسئلهای پیشگیری کنید. این امر برای کسانی که سایت خود را به تازگی راه اندازی کردهاند بسیار اهمیت دارد. در ادامه مطلب به بررسی این مسئله پرداخته شده است و نکات مهم در این زمینه بیان خواهد شد.
ضرورت داشتن چک لیست بررسی سئو سایت
باید بدانید که موتورهای جستجو همیشه در حال تغییرند و الگوریتمهای آنها همواره در حال بروزرسانی است. به همین خاطر لازم خواهد بود به عنوان دارنده سایت برای بهبود رتبه سایت خود در جستجوها، همیشه سئو سایت را مورد بررسی قرار دهید و آن را به روز نگاه دارید. زمانی که شما یک چک لیست تحت عنوان چک لیست سئو سایت را برای خود آماده کنید میتوانید همیشه بدون هیچ نگرانی و طبق برنامه فعالیتهای خود را برای بهبود رتبه سایت صورت دهید. همچنین با بررسی چک لیست میتوانید نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی شناسایی کنید و درصدد تقویت نکات مثبت و رفع موارد ضعف برآیید. با انجام سئو سایت بر طبق چک لیست میتوانید همیشه سایت خود را در بهینهترین حالت برای موتورهای جستجو قرار دهید.
چک لیست اولیه سئو سایت چیست؟
باید گفت که چک لیست بررسی سئو سایت میتواند انواع گوناگونی را شامل شود و بخشهای مختلفی را مدنظر قرار دهد. در اولین گام لازم است که یک چک لیست اولیه آماده کنید که موارد اساسی و کلی در آن لحاظ شود که در ادامه این موارد بیان خواهد شد.
جستجوی کنسول گوگل (Google Search Console)
این ابزار به صورت رایگان ارائه میشود و یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در زمینه بررسی سئو سایت است. با نصب این ابزار و استفاده از آن میتوانید موارد مهمی مانند بررسی وضعیت سئو سایت خود، رتبه در کلمات کلیدی و خطاهای مربوط به وب سایت خود را مشاهده کنید. با اطلاع از وضعیت کلی سایت میتوانید به خوبی برای بهبود سایت خود اقدام کنید.
ابزار Google Analytics
یکی دیگر از ابزارهای مهم و رایگانی که گوگل در اختیار کاربران خود قرار داده است، همین ابزار گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از این ابزار میتوانید به خوبی میزان بازدید سایت خود را مورد سنجش قرار دهید، همچنین ترافیک طبیعی بازدید کنندگان را ببینید. این ابزار به شما این امکان را میدهد که نحوه تعامل کاربران با سایت را نیز مشاهده کنید. در نتیجه میتوانید تمامی موارد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و در چک لیست بررسی سئو سایت این موضوعات را بررسی کنید.
تحلیل سایت رقبا
یکی از اصول مهم و همیشگی برای به روز ماندن سایت، این است که سایت رقبایی که در حوزه کاری شما وجود دارند را همواره مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید و درصدد برسی این نقاط در سایت خود باشید. در این صورت میتوانید به خوبی از آنها پیشی بگیرید.
چک لیست سئو داخلی سایت چیست؟
یک چک لیست دیگر که توجه به آن بسیار مهم بوده، چک لیست داخلی است. در واقع این چک لیست به محتوای سایت مانند: صفحات، محتوا، تصاویر، تگها و مواردی از این قبیل مربوط میشود. یکی از مهمترین بخشهای چک کردن لیست سئو همین قسمت داخلی است. اگر سئو این بخش به درستی صورت نگیرد میتواند ضربه اساسی به سایت شما وارد کند. به همین خاطر توصیه میشود حتما از خدمات سئو کانون تبلیغاتی فرمو استفاده کنید. در این مجموعه امکانی برای شما فراهم شده است که با درج اطلاعات سایت خود، متخصصین مجموعه آن را به صورت رایگان برای شما آنالیز میکنند و نقصها و ایرادات کار را به شما ارجاع میدهند. در صورت تمایل میتوانید رفع ایرادات را به دست متخصصین همین مجموعه بسپارید. فرم تکمیل تقاضا در انتهای همین مطلب قرار دارد.
کلمات کلیدی
یکی از مهمترین مسائل در چک لیست بررسی سئو سایت بررسی کلمات کلیدی است. شما باید بدانید که کاربران و مخاطبان شما بیشتر چه کلماتی را در حوزه کاری شما مورد جستجو قرار میدهند و از آن کلمات در بهترین موقعیتها استفاده کنید. اینگونه کمک بزرگی به بهبود سئو و رتبه سایت خود خواهید کرد و سایت شما به خوبی در معرض دید افراد زیادی قرار میگیرد.
تگ عنوان
کاربران معمولا جذب محتواهایی میشوند که در عنوان آنها کلمات جذابی به کار رفته است. اگر میخواهید محتوای و صفحات سایت شما به خوبی دیده شود، باید عناوینی که مورد استفاده قرار میدهید بسیار جذاب و گیرا انتخاب شوند.
هدینگها
شاید برای برخی این مورد چندان اهمیت ندارد اما باید بدانید که رعایت هدینگها به نظم محتوا و بهتر دیده شدن آن کمک میکند. حتما از یک تگ H1 استفاده کنید که اولین عنوان است. در ادامه محتوا نیز به اندازه از تگهای H2، H3 و دیگر موارد استفاده کنید.
تصاویر
حتما از تصاویر باکیفیت و در عین حال با حجم مناسب استفاده کنید. همانطور که حجم بالا میتواند مشکل ساز شود، استفاده از تصاویر بیکیفیت نیز رتبه سایت را پایین میآورد.
لینک داخلی
حتما در چک لیست بررسی سئو سایت خود گزینه لینک داخلی را نیز مدنظر قرار دهید. این لینکها باعث میشود مخاطب به سمت باز کردن آنها و مشاهده دیگر صفحات و محتواهای سایت ترغیب شود. همچنین در موتور جستجوی گوگل این لینکها ارزش گذاری خواهند شد.
محتوای تکراری
توجه کنید که این یک مشکل است و باعث میشود که رتبه سایت شما کاهش پیدا کند. زمانی که دو محتوا به طور کامل یا در حد زیادی باهم مشابه هستند که در یک صفحه یا بیشتر تکرار شدهاند، باعث میشود که هر دو صفحه باهم ادغام شده و موجب رتبه سایت شوند.
از آنجا که پروسه سئو سایت یک کار بسیار پیچیده و مدام در حال تحول بوده، بهتر است که چک لیست بررسی سئو سایت برعهده متخصصین امر بگذارید. متخصصین حاضر در کانون تبلیغاتی فرمو این امر را به خوبی برای شما مدیریت میکنند.