گرافیک

نشانه به شیوه مونوگرام

قصد داریم راجب نشانه ها بیشتر بدانیم!

در مطالب گذشته راجب نشانه ها،اهمیت نشانه و انواعشان باهم صحبت کردیم و به اختصار توضیحاتی راجب انواع نشانه ها دادیم.

در این مطلب قصد داریم تا باهم گروهی از انواع نشانه ه9ا را بررسی کنیم.

مونوگرام در گذشته

این واژه به گذشته های بسیار دور بر میگردد ولی دوره ی اوج رواج آن ، قرن 14 الی 15 یا همان فعالیت گوتنبرگ در آلمان است.در آن زمان حروف اول نوشته را با تزئینات و شمایل نگاری کار می کردند و با این کار قصد داشتند تاکید بصری در صفحه ایجاد کنند.

مونوگرام چیست؟

یکی از شیوه های رایج طراحی نشانه ها می باشد.در مونوگرام،به اختصار حروف اول هر مجموعه طراحی می شود. در این شیوه نام کامل مجموعه خوانده نمی شود.در بعضی از موارد نام مجموعه،موسسه و هر کسب و کاری از چند کلمه تشکیل می شود که در این صورت حروف اول هر کلمه به ترتیب طراحی می شود.مثلا اگر نام مجموعه ای چوب گستر پارسه است به اختصار حروف چ گ و پ طراحی می شود.

مونوگرام خوانا یا ناخوانا؟

در این شیوه چون تنها یک حرف طراحی می شود ناخوانایی ای برای مخاطب ایجاد میشود و گاهی حتی متوجه موضوع آن مجموعه هم نمی شوند.بنابراین تشخیص مونوگرام،ناخوانایی آن و گنگ بودن موضوع از مواردی است که باید مد نظر داشت.

مزایای استقفاده از مونوگرام

در دنیای پر از شلوغی امروز،سادگی برای افراد بسیار مهم است.نشانه ای ماندگار است که آنقدر ساده باشد که براحتی در ذهن مخاطب نقش ببندد.این شیوه ام اگر درست و اوصولی طراحی شود باعث ماندگاری آن مجموعه میشود.مثلا مک دونالد با حرف  M زرد رنگ در زمینه قرمز برای بسیاری از ما آشنا است و باعث جلب توجه مخاطب می شود.

نشانه به شیوه مونوگرام

این که میگویند هنر هم سلیقه ای است همچین بی اساس نیست!در طی دوره های مختلفی که برای نشانه گذراندم هر یک از اساتیدی نظری در رابطه با طراحی نشانه داشتند که بسیار باهم در تناقض بود!مثلا میگفتند مونوگرام باید خوانا باشد و دیگری اعتقاد داشت خوانایی آن نشان از ضعف طراحی استو صرفا باید نقشی زیبا باشد.

در نهایت مسئله ای که حائز اهمیت است سفارش سفارش دهنده،صحبت منطقی راجب آن و در نهایت طراحی  نشانه ای ساده و ماندگار است.

برای طراحی نام مجموعه، طراحی انواع نشانه و سایر طراحی های گرافیکی با ما در ارتباط باشید.

hh

 

مشاهده
اهمیت داشتن لوگو برای کسب کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *