لوگو چیست؟
نشانه یا همان لوگو ،نام تصویری است ساده،مختصر و موثر که قابلیت بیان موضوع را دارد.لوگو فرهنگ خلاصه شده و کاملی از یک موضوع است که باید مفهوم را به ساده ترین و روشن ترین حالت ممکن به بیننده برساند.
در زمان های قبل در ایران، به جای کلمه ی لوگو از نشانه استفاده می شد.با حضور اساتید خارجی در ایران کم کم کلمه ی نشانه جای خود را به لوگو داد.
لوگو مهم ترین قسمت از یک سازمان،موسسه و … است که باید سادگی خود را حفظ کند و عمیق و تاثیر گذار باشد.گروهی از افراد تصور می کنند لوگو تصویری کوچک است که اهمیت چندانی ندارد ولی بسیاری از برندها و شرکتهای بزرگی که مشغول به فعالیت هستد با لوگو های خود شناخته می شوند.
مثلا نشانه شرکت هواپیمایی بین المللی ایران ،چندین سال قبل توسط ادوارد زهرابیان طراحی شده است.با گذشت زمان و تکنیک های فراوان هنوز هم این لوگو الگویی برای سایر شرکت های مشابه است.استفاده از پرنده ی هما که پرواز را تداعی می کند و رنگ آبی که برای جلب اعتماد و اطمینان برای مسافران است دو علت برای ماندگاری و موفقیت این نشانه است.تصور کنید به جای رنگ آبی رنگ سبز در این لوگو بکار می رفت. آیا باز هم حس آرامش و اطمینان را به مسافران القا می کرد؟
تفاوت طراحی لوگو با دیگر طراحی های گرافیک
یک طراح گرافیک در شاخه های متفاوتی فعالیت می کند و سفارشات گوناگونی خواهد گرفت.در بعضی از کارهای گرافیکی مانند طراحی کاتالوگ،جلد ،پوستر و تصویر سازی و…هنرمند می تواند قسمت زیادی از ایده های شخصی و هنرش را به کار ببرد و کاری که انجام می دهد شخصی و هنری باشد. در طراحی نشانه،دقیقا برعکس می باشد.دیگر هنرمند باید ضرورت را به جای هنر بگذارد و در خدمت محتوا و موضوع سفارش دهنده باشد.این دسته از طراحی گرافیک غیر شخصی است و امکانات محدودی دارد.یک هنرمند برای طراحی پوستر میتواند از هر تکنیکی استفاده کند ولی لوگو این قابلیت را ندارد.
موثر ترین روش برای انتقال یک مفهوم، ترکیب منطق و خلاقیت است.
با هم بیشتر بخوانیم : تبلیغات اینترنتی و تاثیرات آن بر کسب و کار
کار های لازم برای طراحی لوگو
قبل از شروع هر طراحی، صحبت با سفارش دهنده بسیار مهم است. در این جلسات راجب موسسه،فرایند انجام کار،مخاطب هدف،و اهداف و … صحبت کنید و هر اطلاعاتی که فکر می کنید در طراحی به شما کمک می کند را بگیرید.
برای خود فهرستی از باید ها و نباید ها تهیه کنید.
از تمامی اتودهایی که میزنید نگهداری کنید.گاهی ممکن است لوگویی مورد پسند یک سفارش دهنده نباشد ولی برای سفارش دیگرتان بسیار مناسب باشد.
کلیات را طراحی کنید و جزئیات و زواید را از کار خود دور کنید.ساده ترین طرح ،قوی ترین طرح است.
از خود سوال بپرسید.آیا این لوگو نیاز به چه چیزی دارد؟ آیا زیاده روی نکرده ام؟ از مفهوم و هدف دور نشده ام؟
زنگ تفریح!!!
در فاصله ی سال های 1919 تا 1933 مدرسه ای که آلمان به نام باهاوس شکل گرفت و یکی از مهم ترین جریانات قرن 20 شد.این مدرسه ارتباطی بین فن و طرح ایجاد کرد.یکی از کار های جالب این مدرسه دوره ی فورکوس بود.به این شکل که پذیرش را برای همگان باز می کردند.مثلا 300 نفر وارد یک رشته می شدند و پس از گذشت چند ماه تنها 10 نفر که قابلیت بودن در آن زمینه را داشتند می ماندند.
شعار این مدرسه بسیار قابل تامل است: کمترین بیشترین است.
ویژگی های کلی نشانه
نشانه باید مطابق با ارزش های جامعه باشد.لوگو اولین چیزی است که از هر موسسه ای دیده می شود و باید در عرف جامعه بگنجد و قابلیت ارائه در هر مکانی را داشته باشد.
باید قابلیت ساخت با انواع مواد و متریال را در ابعاد مختلف و برای ارائه در مکان های مختلف را داشته باشد.
نشانه باید ساده،گویا و خلاق باشد بطوری که مفهوم آن سازمان را برساند.
انواع نشانه ها
نشانه ها در انواع مختلفی بسته به نوع کار تأثیر گذاری بیشتر آن طراحی می شوند.
تصویری : تصاویری که مفهوم سمبولیک آنها با وضوع، رابطه مستقیم دارند.بین مفهوم و نشانه رابطه ی مستقیم وجود دارد.
نوشتاری : خود در دو بخش تقسیم می شود که در هیچ یک خوانایی اهمیتی ندارد.
· لوگوتایپ: تمام اجزای کلمه طراحی می شود.
· مونوگرام : حروف اول هر کلمه طراحی می شود.
علائم راهنمایی : همان پیکتوگرام است.به دلیل ناتوانی در یادگیری تمام زبان ها از این علائم استفاده می شود.
تلفیقی : ترکیبی از تصویر و نوشتار میباشد.
سخن پایانی
به یاد داشته باشید که لوگو یکی از مهم ترین کارها در ابتدای هر کسب و کاری است.با داشتن یک لوگوی صحیح و طراحی شده به کار خود ارزش و اعتبار میدهید.بسیار پیش آمده است که با دیدن یک لوگوی معروف اقدام به خرید محصولی کرده ایم.قدرت لوگو را دست کم نگیرید.
دنیای گرافیک و زیر شاخه هایش آنقدر بزرگ است که نمیتوان تمام آن را در واژه ها بیان کرد. ما در این مقاله سعی داشتیم تا نکات کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
2 دیدگاه در “بررسی کلی طراحی لوگو”