از زمان گذشته تا حال مردم شیوه های متفاوتی را برای تبلیغات انتخاب می کنند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همه گیری فضای مجازی شکل و شیوه ی تبلیغات متفاوت شده است.در مطالب قبلی ما به بررسی شیوه های مختلف تبلیغات پرداخته ایم.برای مشاده ی آن به این لینک مراجعه کنید.
در این مطلب ما اوصول طراحی تبلیغات چاپی را باهم بررسی می کنیم.
تبلیغات در هر زمینه ای موضوع مهمی می باشد.از گذشتنه تا به حال،کتاب ها،سمینار ها و کلاسها و… متعددی در راستای تبلیغات و چگونگی آن در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.اگر شیوه تبلیغ شما مورد توجه ببیننده قرار نگیرد،هر قدر هم که متن شما جذاب باشد انگار بی نتیجه است!!!
یک تیتر هوشمند و جذاب در چند ثانیه خواننده می شود ولی قرار گیری و استفاده از عناصر بصری یا همان قدرت طراح قابلیت جلب توجه و رساندن پیام را دارد.اصلا اگر طراحی جذاب نباشد شاید همان تیتر هم توسط ببیننده خوانده نشود.پس قدرت طراحی را جدی بگیرید.
مراحل انجام تبلیغات
هنگامی که سفارش دهنده به شما سفارشی را دمی دهد بهتر است شما از بازاریابی و تبلیغات اطلاعاتی داشته باشید و نگاه مخاطب را بلد باشید.این اطلاعات به شما کمک می کند تا عناصر بصری را بشناسید و بدانید کدام یک در کار شما مناسب و اثر بخش است.وظیفه ی طراح ایجاد جذابیت بصری برای تبلیغ و جذب نگاه مخاطبان است.
با سفارش دهنده صحبت کنید
صحبت با سفارش دهنده در ابتدای هر یک از مسائل موضوع مهم و اثربخشی است.بسیار پیش آمده است که سفارش دهنده مورد خاصی را مد نظر دارد ولی طراح از آن مطلع نیست و پس از پایان طرح و ارائه به سفارش دهنده خستگی در تن هر دو می ماند بخصوص طراح که زحمت را کشیده ولی بی نتیجه!!!پس قبل از شروع هر کار طراحی با سفارش دهنده راجب آن صحبت کنید.
اول بوجه ی در نظزر گرفته شده برای این کار را جویا شوید.اغلب اطلاعاتی به شما داده می شود.سیاه و سفیدی و یا رنگی بودن تصویر و یا اینکه برای تبلیغ عکاسی اورجینال شود یا از همان تصاویر موجود در اینترنت استفاده شود؟اصلا شاید موضوع نیاز به تصویرسازی داشته باشد.با دانستن این اطلاعات و جمع بندی آن،شما نصف کار را پیش برده اید و تنها طراحی می ماند.
طراحی تبلیغات را شروع کنید
اگر شما مسئول نوشتن متن های تبلیغ هستید کمی کار برایتان سخت می شود!سعی کنید از این نوشتن به عنوان راهی برای ایده پردازی استفاده کنید.بیشتر اوقات ،ساخت مفهوم برای طراح آسان تر است و متن را متناسب با عناصر می نویسند.این کار بسیار نتیجه ی جذابتری دارد!یک قاب با عناصر بصری مناسب و نوشته ای جذاب J تصور کنید شما طراحی کنید و یک شعار خشک را به شما بدهند تا در کارتان قرار دهید.نتیجه را بررسی کنید!
اوصول مبانی هنرهای تجسمی را در کارتان در نظر بگیرید.قرارگیری صحیح خطوط،تعادل،توازن و…
اطلاعات را طبقه بندی کنید
اصلی ترین و مهمترین موضوعی که باعث توقف و جلب نظر خواننده برای تبلیغ شما می شود چیست؟نقطه ی کانونی خوبی بسازید و اطلاعات را بر اساس اهمیت و توجه خواننده به آن طبقه بندی و ارائه دهید.موضوع اصلی و مهم را در جای مناسب،اندازه ی مناسب و یا یک شیوه ی جذاب برای دیده شدن آن قرار دهید.با این کار شما به چشم ببیننده اجازه می دهید تا براحتی و سریع موضوع اصلی را ببیند.
شکل حروف خوبی انتخاب کنید
شکل حروف زیبایی را انتخاب کنید.لزوما فونتهای پیش فرض سیستم شما خوب نیستند.اگر قصد استفاده از چند فونت را دارید حتما توجه کنید که هم خانواده نباشند.متضاد بودن فونت ها از نظز بصری کمک کننده است.
نقطه ی کانونی در تبلیغات مهم است
نقطه کانونی تبلیغ شما اهمیت زیادی دارد. آن را با دقت انتخاب کرده و روی آن متمرکز شوید.موارد دیگر را تحت شعاع نقطه کانونی قرار دهید.
در ادامه برخی نکات را به اختصار می گوییم:
- غیر ضروری ها را حذف کنید.
- عکس های غیر لازم را برش دهید.
- کنتراست ،تکرار ،تراز و تجمع را در تبلیغ خود قرار دهید.
- فضای سفید در کار مهم است.با قرارگیری صحیح عناصر بصری ،فضای سفید خوبی ایجاد می شود.
یک تبلیغ خوب و صحیح،نیازمند در نظر گرفتن نکات مهمی می باشد.ما در این مطلب برخی نکات مهم در تبلیغات به صورت چاپی و سیاه سفید را برای شما مطرح کردیم.دانستن این نکات چشم طراح را قوی و نتیجه ی کار را صحیح می کند.